BERØMTE SKIP 2

Det har blitt bygget utrolig mange flotte skip opp igjennom årene og mange av dem har blitt berømte og en del av historien vår. Her har vi alle typer skip, passasjer skip, krigs skip og skip som blir brukt oppdagelses reisende. Noen av disse skipene har det også blitt laget filmer hvor de forsøker og vise hva som hendte med dem, filmer om Titanics skjebne og seilskipet Bounty er to av dem.

Santa Maria

Santa Maria

En av disse historiske skipene er Santa Maria, det ble brukt av Christopher Columbus til hans tur til Amerika, Det var tre skip som deltok i denne ekspedisjonen, foruten Santa Maria var det også La Pinta og Santa Clara. Santa Maria var den største av dem og var en karakk, det er et handelsfartøy med to eller tre master som er på rundt 70 fot langt.  La Pinta og Santa Clara var av typen karavelle, en mindre type seilbåt med mannskap på rundt 25. Christopher Columbus startet sin berømte ferd i fra Parlos de la Frontera i august 1492, det ble en stopp på rundt en måned på Kanariøyene for reparasjon før de fortsatte ferden videre. Etter litt over en måned nådde de så Bahamas øyene, de trodde de hadde kommet frem til Asia. Det var jo egentlig målet for ekspedisjonen og finne en raskere vei dit. Han utforsket så området sydover hel til Santa Maria grunnstøter utenfor Haiti og de måtte forlate skipet. Han vendte hjemover etter en tid i det nye landet og viste frem gull og andre verdisaker, det gjorde at han ble mottatt som en helt.

Maud

Maud

Da Amundsen planla sin andre tur så bestilte han et nytt skip. Dette skipet ble da bestilt av Chr Jensen og skipet skulle da hete Maud. Dette verkstedet holdt til like utenfor Oslo. Skipet måtte være solid da Amundsen hadde planer om og ta seg igjennom Nordvest passasjen, skipet måtte tåle både skru is og fungere som isbryter. Maud kom på vannet i 1917, og det var Amundsen selv som gjennomførte døpingen av båten. Turen gikk ikke som planlagt. Den tok mye lenger tid enn først planlagt. Det dukket opp massevis med problemer underveis. Men etter seks lange år kom de endelig frem til målet som var Alaska. Her ble Amundsen slått konkurs og skipet havnet da inn i konkurs boet, det ble så solgt og brukt som transportskip i en periode før det grunnstøtte ved Viktoria Island. Her ble vraket liggende i mange år før det ble bestemt at det skulle føres tilbake til Norge for og restaureres. Det ble den lang og dyr prosess men skipet har akkurat ankommet Norge igjen og restaureringen kan begynne.

DS Antarctic

DS Antarctic

Den dampdrevne polarskuta DS Antarctic ble sjøsatt i begynnelsen på 1870 tallet og var beregnet for selfangst i Arktiske strøk. Svend Foyn kjøpte så skipet etter rundt 20 år og bygde det om til en hvalfanger skute. Det skulle brukes på en hvalfanger ekspedisjon i de Arktiske strøkene. Turen ble en suksess selv om Foyn døde under turen, skipet ble solgt flere ganger til andre som også gjorde ekspedisjoner i de kalde strøk.

På en av disse turene sprang skipet lekk og sank utenfor Falklandsøyene.