BERØMTE SKIP

Sjø og hav har blitt benyttet til transport i utrolig mange år, om det er varer eller mennesker som skal flyttes over lengre distanser er det en grei måte og gjøre det på. I starten var det robåter som ble brukt, så kom seilbåtene og det ble lettere og frakte varer og folk over lengre distanser. I dag er det blitt en selvfølge og bruke sjøveien mellom verdensdelene til og bedrive transport.En god del av disse skipene som har vert opp igjennom årene har havnet i historiebøkene og blitt godt kjente.

Titanic

Titanic

Det er ikke bare fryd og glede der ute på vannet, det har dessverre vært mange tragedier også. En av de største har nok vært Titanics skjebne med over 1500 mennesker som omkom. RMS Titanic ble sjøsatt i starten på 1900 tallet og var et av tre skip som White Stare Line hadde bestilt. Alle tre var av klassen Olympic Class Ocean Liner, store cruise skip som skulle sikre at firmaet beholdt ledelsen i markedet. Titanic var et av de største passasjer skipene på den tiden med plass til nesten 2500 passasjer og rundt 900 mannskap. Det var på rundt 270 meter langt og nesten 30 meter bred med 11 dekk. Menneskene på første klasse kunne virkelig boltre seg i luksus, her var det ikke spart på noe. Det var ikke så ille på andre og tredje klasse heller, de fleste var nok fornøyd. Den tragiske turen startet i fra Southampton i England 10 april i 1912, omtrent ett år etter skipet ble sjøsatt. Etter en stopp i Frankrike og en i Irland satte skipet kurset mot New York City, de første dagene gikk uten problemer på denne jomfruturen. Men den fjerde dagen skjedde den store katastrofen, utkikken så ett isfjell og varslet bruen om det. Men for sent til at skipet klarte å svinge unna og ulykken var ett faktum.

Bounty

Bounty

Ett annet skip som har blitt historisk og som det har blitt lagd film om er HMS Bounty. Denne seilskuta var ikke så stor, nesten 30 meter lang og rundt syv meter bred. Det ble sjøsatt i 1784 og det var Great Britain Royal Navy som sto som eier av skipet, det var ikke beregnet for krig men som ett sivilt botanisk frakteskip. Det hadde likevel blitt montert fire 1,8 kilos kanoner og 10 små såkalte svovel kanoner på skipet, mest for sikkerhetens skyld. Bounty fikk i oppdrag å dra til Tahiti for å finne breadfruit planter som skulle brukes i ett eksperiment for alternativ matproduksjon. Kaptein William Bligh fikk oppdraget til denne turen, de brukte nesten ett år i fra England til de var fremme i Tahiti. Etter rundt fem måneder der hvor skipet ble fylt opp med brødfrukt satte det kursen mot England igjen. Det ble da flere og flere problemer som kapteinen måtte takle, kanskje ikke på den smarteste måten. Det resulterte i ett mytteri og kapteinen og noen av offiserene og mannskapet ble så satt i en robåt.Resten av mannskapet dro da tilbake til Tahiti og fortsatte videre for og finne seg en trygg havn. Valget falt på øya Picairn hvor de så satte fyr på skipet for å skjule alle spor.